تعمیرات تخصصی اسپیکر

تعمیرات تخصصی اسپیکر

اسپیکر یا بلندگو را به عنوان دستگاهی است که از آن برای پخش صدا با قدرت بیشتر استفاده می کنیم. یعنی صدای خروجی را رساتر و بلندتر دریافت کنیم. همین ویژگی به ظاهر کوچک مهمترین دلیل تفاوت بین اسپیکرهای مختلف است و کاربران اولین چیزی که در نظر می گیرند کیفیت آن است. از این رو با به وجود آمدن کوچکترین اختلالی در آن سریعأ اقدام به رفع و تعمیر آن می کنند.

اسپیکرهای مختلفی با توجه به کاربردی که کاربر می خواهد در بازار موجود است. برای مثال نوع آشنای آن اسپیکر کامپیوتر، یا اسپیکرهای حرفه ای و بزرگ که در اصطلاح عامیانه ما به باند معروف هستند و برای سالن های بزرگ مثلا سالن کنسرت استفاده می شوند. اسپیکرهای امروزی نیز همگام با پیشرفت تکنولوژی هم راستا شدند که با لوازم امروزی همحوانی داشته باشند. مثلا اسپیکرهای بلوتوثی یا هوشمند که خب نیازی به اتصال به دستگاه برای اجرای عملکرد خود ندارند.

اما این وسیله چگون کار می کند؟ در اسپیکرهای قدیمی یک (یا بیشتر) درایور وجود دارد؛ که در واقع بخشی است که با لرزش سریع یک پرده مخروطی شکل (دیافراگم) صدا تولید می کند. جنس دیافراگم معمولا از کاغذ، پلاستیک یا فلز است. راس این مخروط به یک میله فلزی، جنس آن آهن یا فلز دیگری است که قابلیت مغناطیسی شدن را داشته باشد و دور آن سیم پیچی پیچیده شده است که میدان مغناطیسی تولید می کند، و لبه بیرونی قاعده آن به یک حلقه وصل است. حلقه که نام آن Suspension است از ماده ای قابل انعطاف ساخته شده که به دیافراگم اجازه می دهد به راحتی حرکت کند. این حلقه از طرف دیگر به یک قاب سبد مانند، به نام basket متصل است.

وقتی سیم پیچ به قطب مثبت و منفی متصل می شوند، یک میدان مغناطیسی دور میله فلزی ایجاد می شود؛ یکطرف آن قطب شمال و دیگری قطب جنوب آن است. اگر مثبت و منفی دو سر سیم به طور متناوب جابه جا شوند، قطب های شمال و جنوب این میدان هم مرتبا تغییر می کند. زیر سیم پیچ هم یک آهنربای حلقوی ثابت وجود دارد و فرض کنید قطب شمال آن بطرف بالا (به سمت سیم پیچ) است. وقتی پایین سیم پیچ قطب جنوب باشد، خود به خود به طرف آهنربای حلقوی جذب می شود. اگر در این لحظه قطب مثبت و منفی سیم ها عوض شده و در نتیجه پایین سیم پیچ تبدیل به قطب شمال می شود؛ در این صورت از آهنربای حلقوی دور می شود. همین دور و نزدیک شدن به آهنربا باعث می شود سیم پیچ و میله فلزی درون آن حرکت کنند و در نتیجه دیافراگم هم که به میله وصل است جابجا شود در نتیجه لرزش رخ می دهد. سیم پیچ به یک صفحه قابل انعطاف به نام Spider متصل است که سیم پیچ را در وضعیت خودش حفظ می کند، و به آن اجازه می دهد که به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت کند. لرزش دیافراگم باعث حرکت ذرات هوای اطراف آن می شود و در نتیجه صدا تولید شده و در هوا پخش می شود. هرچه فاصله عوض شدن قطب مثبت و منفی با دقت بیشتری تامین شود، صدای تولید شده طبیعی تر و به واقعیت نزدیک تر است.

خب با توجه به توضیح مختصر و ساده ای که در مورد طرز کار اسپیکر گفته شد می توان فهمید که اگر اشکالی در کار کرد اسپیکر یا بلندگو پیش آید ناشی از اختلال در عملکرد این اجزا خواهد بود و باید بر طرف شود تا به خوبی کار کند. ساختار عملکردی همه اسپیکرها را می توان یکی دانست که شاید در برخی جزئیات با هم متفاوت باشند ولی اگر به متخصص خود سپرده شود به راحتی قابل عیب یابی خواهد بود.

واحد تعمیرات تخصصی اسپیکر مجتمع فنی ملی پایتخت با داشتن متخصصین متبحر در زمینه الکترونیک و دیجیتال یکی از قویترین مراکز تخصصی تعمیرات در سطح کشور می باشد. در صورت بروز خرابی یا اختلال در سیستم کار کرد اسپیکر خود با مرکز مجتمع فنی اسپیکر مستر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱ – ۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹

تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-ساختمان۹۸-واحد۳